BMW
مطابق اعلام بی.ام.و، کوپه مفهومی ویژن که اولینبار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۹ به نمایش درآمد، وارد بازار خواهد شد. طراحی ویژن و فناوریهای ابتکاری به کار رفته در آن، برنده جوایز متعددی بودهاند.
ه گزارش ورد آی تی به نقل از بی.ام.و ، کوپه مفهومی فوقالعاده این شرکت که با نام Vision EfficientDynamics اولینبار سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد، وارد خطوط تولید خواهد شد. این نمونه مفهومی به دلیل طراحی ابتکاری آن و فناوریهای اختصاصی به کار گرفته شده، تاکنون برنده جوایز متعددی شده است.
نیروی حرکتی ویژن توسط سه پیشرانه مجزا تأمین میشود. یک موتور سه سیلندر دیزلی توربو در کنار دو پیشرانه الکتریکی که هر یک روی یکی از محورهای اتومبیل سوار شدهاند، وظیفه تأمین این نیرو را به عهده خواهند داشت. ویژن میتواند از هر یک از موتورها به تنهایی یا از ترکیبی از هر ۳ استفاده کند. حداکثر قدرت این اتومبیل ۳۲۸ اسب بخار خواهد بود و میتواند در ۴٫۸ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.
مصرف سوخت این اتومبیل در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۳٫۱۵ لیتر و به مراتب کمتر از تویوتا پریوس است. ویژن میتواند با استفاده از باتریهای پلیمر یون لیتیوم مسافتی حدود ۵۰ کیلومتر را طی کند. با روشن شدن موتور دیزلی اتومبیل و استفاده از یک باک کامل این مسافت به ۶۹۶ کیلومتر خواهد رسید. جالبتوجه اینکه شارژ دوباره باتریها با استفاده از برق خانگی به ۲٫۵ ساعت زمان نیاز خواهد داشت. در ویژن دیگر خبری از قسمتهای شیشهای نیست و سرتاسر بدنه از فیبر کربن ساخته شده است. ترکیبات آلومینیوم نیز برای سبکتر شدن خودرو در بخشهای داخلی و شاسی اتومبیل به کار گرفته شدهاند. از فناوریهای پیشرو به کار گرفته شده در این اتومبیل، برای تولید نمونههای بی.ام.و ActiveHybrid 7 و نمونههای پیشبینی شده برای سال ۲۰۱۳ استفاده خواهد شد. نیروی حرکتی ویژن توسط یک موتور ۳ سیلندر دیزلی توربو با پاشش مستقیم در کنار پیشرانه الکتریکی برای هر یک از دو محور اتومبیل تأمین میشود. این موتور دیزلی در کنار یک توربوشارژر ورودی متغیر، در نهایت میتواند توانی معادل ۱۶۳ اسب بخار را تولید کند و گشتاور نیروی چرخهای عقب این اتومبیل را به ۲۹۰ نیوتنمتر برساند. برای ویژن گیربکس ششسرعته، پیشبینی شده است. توان پیشرانه الکتریکی که در قسمت عقب اتومبیل تعبیهشده، ۳۳ اسب بخار است که میتواند حداکثر تا ۵۱ اسب بخار افزایش پیدا کند. حداکثر گشتاور نیروی ایجاد شده توسط این پیشرانه ۲۹۰ نیوتنمتر است. توان پیشرانه الکتریکی دوم که در جلوی اتومبیل تعبیهشده ۸۰ اسب بخار است. حداکثر گشتاور نیروی تولیدشده برای چرخهای جلو ۲۱۹ نیوتنبرمتر خواهد بود. توان نهایی این اتومبیل ۳۵۶ اسب بخار است که میتواند گشتاور نیرو را به حداکثر ۸۰۰ نیوتنمتر برساند. سرعت نهایی این اتومبیل توسط کنترل الکتریکی آن به ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود شده است.
موتورهای دیزلی اغلب کممصرف هستند. استفاده از این موتورها در کنار پیشرانه الکتریکی باعثشده میانگین مصرف ویژن در هر ۱۰۰ کیلومتر، مطابق استاندارهای اتحادیه اروپا حدود ۳٫۷۷ لیتر باشد.
در تولید بدنه ویژن و بخشهایی از شاسی آن از ترکیبات آلومینیوم استفاده شده است. به همین دلیل وزن این اتومبیل نسبت به نمونههای پیشین کاهش محسوسی پیدا کرده است.
برای افزایش یا کاهش ورودی جریان هوا به درون رادیاتور، امکان باز یا بسته شدن پنجره مشبک جلوی اتومبیل پیشبینی شده است. اگر اتومبیل به کارایی آیرودینامیک بالاتر نیاز داشته باشد یا از پیشرانه الکتریکی استفاده کند، دریچهها بسته خواهند شد.
تهویه هوا خارجی به شکل جزیی از طراحی آیرودینامیک ویژن پیشبینی شده است. طراحی ویژه چرخها، حالت آیرودینامیک و پوشاندن آنها باعث بهبود حرکت چرخشی تایر خواهد شد.
ویژن برای ۴ سرنشین طراحی شده است. سقف شفاف این اتومبیل در برابر پرتوهای فرابنفش تیره خواهد شد.
No comments:
Post a Comment